Vul eerst een zoekterm in voordat je op zoeken drukt

De horeca toegankelijk maken. Hoe doe je dat?

In aanloop naar de Week van de Toegankelijkheid delen we gesprekken die hierover gaan. Deze keer de horeca, hoe maak je deze nou toegankelijk?

Heb jij wel eens aan een kroegbaas gevraagd wat hij doet of gedaan heeft om de toegankelijkheid te verbeteren? Wij van Klink zijn eigenlijk wel benieuwd hoe dat in de praktijk gaat. Heb jij ervaring of tips? Deel dat eens hier zodat ook anderen hiervan kunnen leren.

En we kwamen dit lijstje tegen. Een hele simpele checklist met vragen die toch wel snel beantwoord kunnen worden. Dit zijn praktische vragen om te checken of een café, restaurant, evenement of festival toegankelijk is voor gasten met een beperking.

  1. Kan je belangrijke informatie over het menu en de bereikbaarheid online vinden?
  2. Kan je met een rolstoel gemakkelijk naar binnen?
  3. In geval van nood; zijn de vluchtroutes aangegeven en kan je gemakkelijk naar buiten?
  4. Krijg je van het personeel de gevraagde en benodigde hulp?
  5. Is het toilet makkelijk en goed bereikbaar?
  6. Is het geluid passend voor mensen die slechthorend of slechtziend zijn?
  7. Is de verlichting passend voor mensen die slechtziend of slechthorend zijn?
  8. Is naast een pin betaling ook een contante betaling mogelijk?
23 reacties
Deel gesprek via:

Interessant lijstje. Zou een restaurant of café inderdaad aan moeten voldoen.
Ik zou er nog aan toe willen voegen, iets als: "kun je fatsoenlijk een gesprek voeren? cq. Staat de muziek niet te hard, of galmt het geluid niet teveel?"

zei...

Hallo, dat is een goeie! We zullen we m toevoegen aan de lijst. Bedankt!

zei...

Horeca. zorg ook voor goede stoelen met leuningen.
Tafels zijn vaak te hoog voor kleine mensen. Zorg voor een tafel dat lager is of kan verstellen voor kleine mensen, grote mensen en rolstoelgebruikers. 
Als er te weinig ruimte is om toiletten toegankelijk te maken. Zorg dan voor een verhoogt toiletpot. en doe beugeltjes aan de muur. Zodat de WC voor meer mensen toegankelijk wordt. 
Menu's graag in normaal Nederlands.

zei...

Hoi Conny, bedankt voor je toevoeging. Wat betreft het toilet is het er al in meegenomen maar tafels op verschillende hoogtes is wel een goeie en het menu in het Nederlands. Deze zullen we ook meenemen!

zei...

Misschien is het een idee om de toevoegingen in een nieuw document als bestand aan te maken? Want er zijn nu al twee hele waardevolle toevoegingen gekomen. Ik ga dat aanmaken bij dit topic. 

zei...

Natuurlijk moet je naar binnen kunnen met je rolstoel.Vervolgens is het dan wel heel attent als het personeel zovast een rolstoel heeft weggezet. Meestal heb je gereserveerd dus dan weten ze dat je komt. Ook dient dan de route naar de gereserveerde tafel ruim voldoende te zijn. Het is zeer hinderlijk als mensen moeten opstaan of omschuiven omdat jij ergens door moet. Andere zaken zijn al gemeld. Hierop kan ik nog aanvullen. Een voldoende hoge tafel. Ruimte onder de tafel voor een rolstoel (dus geen poot centraal in het midden). Eventueel hulp bij het snijden van het vlees is ook handig. En een route naar het toilet die ook met een rolstoel enigszins te doen is zonder dat de halve eetzaal moet opstaan om jouw doorgang te verlenen. 

zei...

Wat m.i. ook belangrijk is (vooraf!) is een (ik ben modern) 'mindset' over inlevingsgevoel bij de horeca-exploitant EN de wettelijke verwijzing naar de gemeente als vergunningverstrekker en handhaver, i.v.m. de eisen vanuit het Verdrag van de Verenigde Naties voor mensen met een beperking. Zet daarbij ook de mogelijke juridische consequentie (sorry, oud-Nederlands).

zei...

Mijn ervaring is dat de meeste horecagelegenheden totaal niet bewust is van de eisen en mogelijkheden. Mijns inziens is daarom ook wijs op een positieve manier de mogelijkheden. Geef tips en ideeen ipv alleen maar negatief op het internet te gaan praten. Bewustwording en samenwerken met ervaringsdeskundige is de oplossing denk ik. Niet het wiel nogmaals willen uitvinden.

zei...

Hoi Patricia, dat vinden we ook een hele goede tip en dat is ook precies waarom we dit platform in het leven hebben geroepen. We willen samen met alle belangenbehartigers die tips samenstellen en delen zodat niet iedereen het wiel opnieuw hoeft uit te vinden. Dit is hier een mooi voorbeeld van.

zei...

op 3 oktober zijn in het hele land veel mensen op pad geweest om de Ongehinderdapp in te vullen over toegankelijke gebouwen en horeca. Dat was in eht kader van Week van de Toegankelijkheid. Wychen had gewonnen met de meeste ingevulde locaties. op de 2e plaats staat Zeist. 
Ik ben in Amersfoort bezig geweest. Hebben we alle ambtenaren in het stadhuis persoonlijk uitgenodigd om de Ongehinderdapp in te gaan vullen. Heb ik eens alle kantoren van het stadhuis gezien.  smiddags was een bijeenkomst op winkelcentrum Emiclaer in Amersfoort. met de wethouder, winkeliersvereniging en ervaringsdeskundigen. Ik miste invalidentoiletten op dat winkelcentrum in de horeca. Toen hoorde ik dat Albert Hein een invalidentoilet heeft. We ging daar naar binnen om ook te testen op toegankelijkheid om boodschappen te doen. Toen bleek achter in de winkel naast de magazijndeur een briefje hangt dat je aan het personeel kan vragen voor naar de WC te gaan. Maar het invalidentoilet zit achter in het magazijn. Bewust daar gedaan. Omdat anders als je het in de winkel doet, dat er dan winkeldieven zich daar gaan verstoppen om na sluitingstijd te gaan stelen. en ander misbruik voor drugs, etc. Daarom met toestemming en toezicht achter in het magazijn naar de WC.  Als supermarkten gaan verbouwen zijn ze verplicht om een invalidentoilet te plaatsen. Dus vraag gewoon bij Albert Hein naar de WC, Dan wordt je geholpen. 

zei...

Steeds vaker zie ik in de horeca dat toiletten een groen/rood indicatie gebruiken om aan te geven of een toilet bezet is. Voor kleurenblinden zoals ik, is dat niet op afstand duidelijk zichtbaar, zeker niet omdat het licht op toiletten vaak gedimd is. In de praktijk betekent dit ofwel stug proberen om een deur open te trekken, ofwel voor noppes wachten omdat je denkt dat een toilet bezet is.


Dus de aanbeveling: ga terug naar de conventionele rood/wit indicatie op toiletten. Hier zit een contrast in dat duidelijk zichtbaar is.

zei...

Wanneer zal de inhoud van een platform het land of de zee raken. Of zijn het slechts woorden voor in de lucht?

zei...

Wat zeg je dat mooi cryptisch Sjors :) Wat bedoel je daar precies mee? 

zei...

niet teveel mensen er in doen dat er met evenementen ook een aantal plaatsen zijn voor mensen in een rolstoel en zorg dat er voldoende nooduitgangen zijn bij calmiteiten 

zei...

Ik heb een keer meegemaakt, dat ik een keer zelf op het podium moest om te spreken in een theaterzaal, en dat er voor rolstoelen WEL een paar publieksplaatsen waren, maar GEEN mogelijkheid om zelf op het podium te komen... Zou dit ook voor horeca gelden? Dat je er wel in kunt, maar: dat je er met geen mogelijkheid zou kunnen werken, omdat de bar of de keuken volstrekt ontoegankelijk zijn? Is dat ook geen belangrijk aspect van toegankelijkheid? Dat je niet alleen gast, maar ook werknemer zou moeten kunnen zijn?

zei...

jazeker wel ook mensen in een rolstoel moeten er toch gewoon kunnen werken lijkt mij zoals aanpassingen crearen als aangepaste toilet keuken en bar en bredere deuren is toch niet zo moeilijk lijkt mij

zei...

Met mijn cryptische omschrijving bedoel ik dat veel wat geschreven wordt en waar is, blijft hangen in de lucht. Geen echte daden. Wel veel echte woorden. 

zei...

@Jaap & Eva: mijn opmerking over kleuraanduiding bij een toiletslot zag ik niet meegenomen in het document, die heb ik nog even toegevoegd in een nieuwe versie van het document.

Gekoppeld kennisbank document
zei...

Ik maak vaak mee dat als ik ergens ga lunchen oa de hema of elders. Dat vaak de tafels vast aan de grond staat en dat ik er niet door kan.

Of dat als je aan de andere kant van de ruimte moet ( wil ) zijn dan moet de halve interieur verbouwd worden wil je erdoor kunnen.

Miranda 

zei...

Hierbij een geupdate versie! Versie 3.

Is er een organisatie aan wie we deze tips kunnen aanbieden zodat ze er iets mee kunnen doen?

Kennisbank document wordt aangemaakt

Dit document is binnenkort inzichtelijk

Download

Wil je ook meepraten?

Maak nu een account aan Of log in