Vul eerst een zoekterm in voordat je op zoeken drukt

Hoe toegankelijk is digitale zorg voor jou?

Deze week is het e-health week. Digitale zorg bestaat in allerlei vormen. Denk aan e-informatie (websites, keuzehulpen, e-community’s), e-services (online afspraken, digitale toegang tot medisch dossier), e-zorg (e-consult, internettherapie, thuis meten van gezondheidswaarden) en e-wonen (personenalarmering, slimme apparaten). Zorgverleners verbeteren en vernieuwen hiermee hun aanbod. Door digitale zorg kan je zelf met je gezondheid aan de slag. Digitale zorg is nog niet altijd toegankelijk voor iedereen. Want vaak staat de toegankelijkheid van apps en websites bij de ontwikkeling nog niet op de agenda.Heb jij hier ervaring mee? Een goed of minder goed voorbeeld? Ik ben benieuwd.

5 reacties
Deel gesprek via:
zei...

e-health is handig voor mensen die redelijke computer kennis hebben en goed weten wat bepaalde uitslagen betekenen. ( heeft kennis van eigen ziekte of medische scholing) 

Ik vind het prettig om online mijn dossier in te zien.

Nadeel de meeste ziekenhuizen kan je nog niet zelf je eigen metingen doorgeven.
consulten via de computer is mij nog niet gelukt omdat het ziekenhuis het niet ondersteund.

zei...

Uit onderzoek van Stichting Accessibility is wel gebleken dat er nog een hoop te verbeteren valt aan de digitale toegankelijkheid binnen de Zorgsector. Zie: https://www.accessibility.nl/nieuws/2018/01/digitale-toegankelijkheid-in-de-zorg-kan-beterUit eigen ervaring met gesprekken die ik heb gehad met zorgverzekeraars en met bijvoorbeeld ziekenhuizen blijkt wel dat er enige bewustwording is van de problematiek, maar dat het echt nog aan het begin staat. Een aantal partijen zijn inmiddels wel aan het inventariseren wat er gedaan moet worden, maar in veel gevallen blijft dat nog beperkt tot de meer technische mensen en moet het nog doordringen tot het management niveau. De kosten voor aanpassingen zijn vaak ook nog wel een groot obstakel. Er wordt dan gezegd dat er een beperkt budget is en dat dat maar één keer uitgegeven kan worden. Als er dan een keuze is tussen een mooie nieuwe feature voor de website bijvoorbeeld of de toegankelijkheid dan valt de toegankelijkheid toch vaak als eerste af.Het is dus erg belangrijk om vooral veel bewustwording te creeëren binnen de zorgsector dat er mogelijk heel veel mensen buiten gesloten worden door ontoegankelijke websites, apps en meer.

Wil je ook meepraten?

Maak nu een account aan Of log in