Vul eerst een zoekterm in voordat je op zoeken drukt

Is onafhankelijke cliëntondersteuning goed geregeld in jouw gemeente?

Onafhankelijke cliëntondersteuning helpt mensen bij het regelen van begeleiding, hulp of zorg. Ook voor onderwerpen als wonen, onderwijs, werken, vervoer en inkomen. Gemeenten moeten cliëntondersteuning gratis aanbieden.
Is onafhankelijke cliëntondersteuning goed geregeld in jouw gemeente?

12 reacties
Deel gesprek via:
zei...

tijdens het keukentafel gesprek laat de medewerkster een aantal folders achter bij de aanvrager. Daarbij zit een folder van MEE. Ze benoemen het in het gesprek en bij het maken van de afspraak dat ze het niet alleen hoeven te doen, hulp van een familielid, kennis of onafhankelijke persoon is welkom. In Berkelland merk ik dat het Voormekaarteam goed meedenkt, met betrekking tot WMO en jeugdzorg zijn mijn ervaringen goed. Binnen mijn netwerk hoor ik over clientondersteuning geen klachten.

zei...

MEE wees mij meerdere keren af omdat ik doof ben.
Tijdens een bijeenkomst kwam ik een manager tegen van MEE, hij vroeg mij de mailwisseling te mailen. Heb ik gedaan. Toen was het stil, geen reactie meer gekregen.

De gemeente contractreerde vanaf 1 januari 2020 een andere aanbieder: Stimenz. Eerste gesprek was positief, ik weet nog niet hoe het verder uitpakt....

Ik heb wel een signaal uit de samenleving dat iemand één persoon als vraagbaak wil. Een chronisch zieke dochter die ook mantelzorg geeft aan haar moeder. 

Bekendheid is wel een probleem! Meerdere mensen hebben een zorgaanbieder buiten de deur gezet. Maar hun probleem waar ze hulp voor zoeken gaat gewoon door. Ik heb 2 mensen op Stimenz gewezen, moeten meer een overkoepelend beeld hebben wat er mogelijk is aan hulpverlening.

zei...

Het gaat vaak fout waar er specifieke cliënt  ondersteuning gevraagd wordt bij bijvoorbeeld hulp bij een goede keuze voor de juiste rolstoel. Met name hierbij schieten de " normale " clientondersteuners door gebrek aan kennis tekort. 
Zou het een goed idee zijn om (eventueel  regionaal) te zoeken naar goede ervaringsdeskundigen(zelf rolstoeler) die de aanvrager praktisch verder kan helpen en adviseren?
Ik vermoed dat dit bij sommige gemeenten en leveranciers  op weerstand zal stuiten omdat zij dan niet meer hun eigen gang kunnen gaan. 
Met name zou deze clientondersteuner kunnen helpen bij het maken van een persoonlijk plan waarin je dan duidelijk aangeeft wat je wilt doen met je rolstoel en waar de rolstoel volgens jou aan moet voldoen. 

zei...


Uit jullie reacties blijkt dat het nu wisselend geregeld is. We willen dat het overal beter wordt, hebben jullie tips voor belangenbehartigers die met of namens cliënten/inwoners over dit onderwerp in gesprek gaan met gemeenten?



* Ik wil graag dat er een vangnet is als Sociaal Team zegt dat ze iemand niet kunnen helpen. Wat dan?
* dat je het met de samenvatting dossier eens bent, niet keer op keer je verhaal opnieuw vertellen, kost mij teveel tijd/energie
* dat de onafhankelijke ondersteuner het VN-verdrag naleeft, dus les over krijgt. Filmpjes van betutteling en filmpjes hoe ondersteuner helpt met de regie van de inwoner. Ik wil graag dat de zorg-opleidingen deze filmpjes zien, les krijgen over het VN-verdrag.

zei...

Interessante discussie! Ik voeg een collega toe, die hiermee bezig is vanuit het dossier werk. 

zei...

Ik begrijp iets niet. In Almere ontmoette ik bij het Inclusiecafe (altijd op de 13-de van de maand, leuk om te onthouden :-)   ) een ervaringsdeskundige. Op het visitekaartje staat "onafhankelijke cliëntondersteuner".


Dus a) elke gemeente moet onafhankelijke cliëntondersteuners hebben (sommige gemeenten is de benaming inwonersondersteuning, dat is toch hetzelfde?). Dus betaalde zorgprofs met een opleiding Social Work of iets dergelijks.

b) hiernaast zijn er ervaringsdeskundigen op vrijwillige basis?

Wil je ook meepraten?

Maak nu een account aan Of log in