Vul eerst een zoekterm in voordat je op zoeken drukt

Oude vrouw in rolstoel wordt genegeerd in winkel

Hallo Klink! Ik doe af en toe vrijwilligerswerk bij de Zonnebloem. Laatst was ik met een vrouw van 86 aan het winkelen bij een supermarkt. Ik merkte op dat niet die mevrouw in de rolstoel zat werd aangesproken in de winkel maar ik. De mevrouw in de rolstoel had een vraag voor een medewerker dus ze zei ‘Goedemorgen’, maar in plaats dat de medewerker reageert op haar reageert ze op mij. ‘Goedemorgen meneer, kan ik u helpen?’ Ik zei: ‘niet ik heb een vraag maar deze vrouw in de rolstoel’ en toen werd er wel naar haar geluisterd. Bij de kassa werd ik opnieuw aangesproken in plaats van de vrouw die toch echt 86 is. Mensen behandelen haar alsof ze er niet is en richten zich direct tot mij. Dit stoort mij heel erg. Hoe kan ik hier op de beste manier mee omgaan zodat ik wel netjes blijf???

6 reacties
zei...

Dank je wel Ruben. Ik vind dit heel herkenbaar want ik heb ook vaak met iemand door de stad gelopen. Winkels bezoeken. Soms word jij dan aangesproken en dat hoort niet helemaal. 

Ik maak dan vooral duidelijk dat ik alleen maar de begeleiding ben en probeer mijn cliënt de ruimte te bieden. Dus ik hou m'n mond, laat een stilte vallen. Maar in de winkel ben ik in gesprek om zo de omgeving aan te geven dat er een persoon in de stoel zit die autonoom is en eigen keuzes maakt.

Dit is vanuit mijn ervaring, maar ik heb er niet voor geleerd dus ik ben echt benieuwd naar de ervaring en kennis van anderen!

Jaap.


zei...

Hoi Ruben,

Ik zit zelf in een rolstoel en maak dit soms wel mee, maar niet zo vaak. Misschien omdat ik nog jong ben en er uitzie alsof ik wel weet waar ik het over heb. Ik vind eigenlijk dat je het heel goed aangepakt hebt, door hen te wijzen op het feit dat ze die mevrouw moesten aanspreken. Eigenlijk zouden alle personeelsleden van de supermarkt hier door hun leidinggevende op aangesproken moeten worden. Dus als je nog meer wil doen, dan zou je kunnen vragen naar de manager en hem of haar vragen of ze hier hun personeel op attent willen maken. Maar goed dat je hier zo mee bezig bent! 

zei...

Hai Ruben: goed onderwerp voor gesprek.
Omdat ik, in de rolstoel wat lager zit kijkt men mij soms letterlijk over het hoofd. Ik kijk mensen dan recht in hun ogen.
Het blijft een item wat nu en altijd zal blijven bestaan. Jouw reactie is heel goed. Jij hoeft niet voor een ander te praten. Nou merk ik dat, wanneer iemand op latere leeftijd iets wat gaat mankeren er de vechtlust ook uit gaat. Doorgaan en mensen met respect blijven behandelen! Jij bent goed bezig.

zei...

Hallo Ruben, ook ik heb dit meegemaakt als ik in een winkel kom met mijn man als begeleider. Ze spreken hem aan, maar dan kom ik zelf meteen in actie. Misschien kan je met degenen die je begeleidt af spreken dat zij in zo’n geval ook zelf in actie moeten komen door meteen het gesprek over te nemen. Veel succes met je vrijwilligerswerk.

zei...

Hai Joke, ik kan jouw bericht hier niet liken maar ik vind dit een heel goed idee wilde ik even zeggen!

zei...

Hoi Ruben,

Ik zit zelf in een rolstoel en mag meemaken dat als ik aan de beurt ben bij een balie de persoon achter mij wordt aangesproken alsof die mijn begeleider is. Die kunnen dan verschillend reageren. Zelf ben ik assertief genoeg om te zeggen dat IK aan de beurt ben en prima zelf het woord kan voeren. Ook als diegene achter mij wel ff de beurt opeist, of dat probeert. Irritant is het wel. Misschien kan je je cliënt dan zelf aanspreken met de woorden "Die jongeman/jongedame wil weten wat uw vraag is, kunt u hem/haar dat vertellen?" Of vergelijkbaar. Dan betrek je jouw cliënt zelf in het gesprek. 

Wil je ook meepraten?

Maak nu een account aan Of log in