Vul eerst een zoekterm in voordat je op zoeken drukt

Invoering Wmo-tarief: wat je er mee kunt voor jouw achterban

Geplaatst door:

Misschien heb je er in jouw gemeente al mee te maken gehad: 1 januari is het Wmo-abonnementstarief ingegaan. Dit is ingevoerd om de stapeling van zorgkosten terug te dringen. Vooral voor middeninkomens is dit een gunstige maatregel. Maar zoals dat kan gaan bij nieuwe regels, kunnen er ook dingen anders gaan dan het hoort. Daarom begint Ieder(in) een meldactie, waarbij jij het kan melden als er iets mis gaat in jouw gemeente rondom het Wmo-abonnementstarief. Thomas Ronnes van Ieder(in) licht toe wat jij kunt doen.

Waarom een meldactie?

“We zijn vanuit Ieder(in) positief over de invoering van het abonnementstarief in de Wmo als maatregel om de stapeling van zorgkosten tegen te gaan. Dit mag niet ten koste gaan van de kwaliteit van de zorg of leiden tot een hogere eigen bijdrage voor lagere inkomens. Daarom hebben we een meldactie opgezet. Je kunt hierbij melden hoe jouw gemeente met het abonnementstarief om gaat. Met deze meldingen krijgen we een beeld hoe het abonnementstarief lokaal geregeld wordt en wat de consequenties zijn voor mensen met een beperking of chronische ziekte. Wanneer uit de meldactie blijkt dat het tot verslechtering leidt, gaan we alarm slaan.”

Wat kun jij doen?

Hoe gaat de invoering van het wmo-abonnementstarief bij jou in je gemeente? Heb jij bijvoorbeeld een brief gekregen? Heb jij je eerste rekening al gehad? Je kunt je ervaringen delen in dit gesprek op Klink.
Wil je iets melden over de invoering aan Ieder(in)? Vul de vragenlijst in via deze link.

Deel dit nieuwsbericht via:

Weet je zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Weet je zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?