Vul eerst een zoekterm in voordat je op zoeken drukt

“Laat digitale ontoegankelijkheid niet je leven beperken want je bent meer dan een 0 en een 1”

Geplaatst door:

Deze maand is het thema “digitale toegankelijkheid” en hebben we het toegankelijkheids certificaat ontvangen. In het kader hiervan spreek ik met Jos Sprenkels. Op zijn tiende kreeg Jos (blind) een Apple 2E met spraak aanpassing en sindsdien is hij altijd met techniek bezig geweest. Hij werkt nu al 21 jaar als trainer bij Optelec, een fabrikant van hulpmiddelen voor blinden en slechtzienden.

Kun je mij eens uitleggen wat digitale toegankelijkheid betekent?

“In de digitale wereld kunnen doen wat je geacht wordt te doen. Wordt er verwacht een betaling te kunnen doen? Dan moet je dat kunnen doen, net als ieder ander. Dit komt letterlijk uit het handboek toegankelijkheid. Je wordt geacht te doen met de omgeving zoals een ander.”

Digitale toegankelijkheid gaat verder dan alleen op werkgebied. Kun je daar eens wat over vertellen?

“Digitale toegankelijkheid is veel groter dan alleen het stukje op de computer, het beïnvloedt je hele leven. Het is niet alleen je werk, maar ook je privé, hobby en ontspanning. Wil je bijv. Wie is de Mol volgen? Dan kun je het opnemen, maar hoe? Smart TV’s  zijn niet toegankelijk. Sommige apps op Apple tv willen wel werken, maar dat is geen garantie en verder is er geen enkele TV toegankelijk voor ons. Daarnaast is het OV vaak ook niet toegankelijk. Als ik op Utrecht Centraal sta, kan ik de schermen niet lezen. Ook beneden bij de bussen kan ik er niet achter komen welke bus eraan komt. Ik moet het aan de chauffeur vragen. Echt inclusief zou het zijn als alle schermen uit gingen op het station en in de bus, zodat iedereen het moet vragen. Stel je dat eens voor. Er zijn wel technische oplossingen, maar deze worden niet integraal toegepast omdat iedereen graag “zn eigen ding” wil.”

Techniek heeft ons heel veel vrijheid gegeven, maar men heeft nooit gedacht dat het voor verschillende doelgroepen moet werken.

Hoe vind je dat het gesteld is met de digitale toegankelijkheid in het algemeen in Nederland?

“Ik vind het beperkt in Nederland. Her en der worden er brandjes geblust maar ik vind het nog niet voldoende. Op digitaal gebied zitten we als land erg hoog, maar digitale toegankelijkheid is nog erg laag. Ik mis het vooruit denken. Als ik op Utrecht CS sta zijn alle schermen niet toegankelijk maar het toevoegen van een toegankelijk systeem wordt niet gedaan. De techniek is er al, maar het wordt niet gebruikt. We willen allemaal ons eigen eilandje. Ik kan ook geen stad noemen waar het wel goed is geregeld, ook niet in Amerika.”

“Ik zie wel groei, alles gaat richting spraak, dat is voornamelijk voor de automobilist maar wij liften daar erg graag op mee.”

Hoe heeft dit onderwerp met jouw werk te maken?

“Ik ben trainer en mag uitleggen aan de eindgebruiker hoe zij met de producten om moeten gaan in onze wereld. De eindgebruiker is iemand met een visuele beperking. Dit kan privé zijn maar ook zakelijk, een groot bedrijf of gewoon bij iemand thuis op de zolderkamer. Iemand die werkt moet met de aanpassing zijn werk kunnen doen, iemand die studeert moet kunnen studeren. Als trainer vertel ik je hoe je de instellingen kan instellen zodat je de aanpassing snapt. De jongste was 5,5, de oudste 96. Ik doe het al 21 jaar en iedere dag op een andere plek.”

Moet je technische kennis hebben of kun je dit werk doen vanwege het feit dat je ervaringsdeskundige bent?

“Je moet wel technisch onderlegd zijn, je moet je in de obstakels weten te overwinnen. Ik heb user interfaces ontwikkeld, de communicatie en netwerk lagen moet je ook kennen. Je moet ook kunnen anticiperen.

Daarnaast is het persoonlijke aspect ook heel belangrijk. Mensenkennis is wel belangrijk. Ik zit erg bij mensen op de huid. Mensen geven mij persoonlijke informatie en moeten mij vertrouwen. Ik probeer altijd te zorgen dat de persoon zich vrij voelt en in haar waarde laten. Psychologie, techniek, mensen en ervaring is de combinatie van wat ik in mijn werk tegenkom.”

Wat voor ontwikkelingen zie je in je werk?

“Het komt steeds vaker voor dat mensen de techniek te ingewikkeld vinden en het mij niet lukt om mensen op weg te helpen. Ik ging voorheen 4 dagdelen naar iemand toe om te helpen. Soms was iemand na 2 of 3 dagdelen al klaar en werd het teruggegeven. Nu moet ik in 1 dagdeel alles uitleggen vanwege bezuinigingen. Dus of je geeft alleen de basis of maatwerk voor 1 dagdeel. Hierin moet je een keuze maken en dan maak je soms voor iemand de verkeerde en moet je iemand loslaten. Soms kom je iemand later tegen en zie je dat iemand toch online zichtbaar is. Dan is er toch iets blijven hangen. Dat vind ik wel fijn.”

Heb je nog tips voor de lezers van Klink?

  1. iedere werknemer heeft wat te bieden, ook met beperking
  2. zet jezelf niet in een hoekje weg, of laat jezelf niet weg zetten
  3. ga in gesprek, blijf met elkaar uitwisselen om gezamenlijk er sterker uit te komen. Niet ten koste van alles.

Je bent ook pionier, wat vind je van Klink?

“Het certificaat is erg goed. Met 2 sterren heb je het goed gedaan. Met JAWS is Klink goed te doen. Het is goed te gebruiken voor mijn doelgroep. Het gebruik van Klink kost mij wel veel tijd, terwijl ik het ook op een mailfora kan doen. Ik moet heen en weer switchen tussen mail en het systeem en dat maakt het tijdrovend. Ik vind het concept heel goed en ben blij dat het er is, wij zijn gewoon een moeilijke doelgroep als blinden 😉 omdat informatie als puzzelstukjes opgenomen moet worden in plaats van een geheel beeld in een enkele keer. Elke puzzelstukje moet zijn plek hebben en dan pas kan je verder met de beeld opbouw. Het resultaat is wel stevig en staat als een huis, maar je moet dan ook de tijd gunnen en nemen om je goed voor te bereiden.”

Bron foto: AD

Deel dit nieuwsbericht via:
Lees meer over

Weet je zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Weet je zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?