Vul eerst een zoekterm in voordat je op zoeken drukt

Platform Gehandicapten Apeldoorn kaart absurd parkeerprobleem aan

Geplaatst door:

Gehandicaptenparkeerplaatsen voor reizigers die vervolgens een steile trap af moeten om bij de trein te kunnen komen, dat heeft niet veel zin. In Apeldoorn is het realiteit. Platform Gehandicapten Apeldoorn legde de absurde kwestie voor aan de NS en kwam met een alternatief. Met succes: er wordt gekeken naar een alternatieve locatie. Anneke Wilhelm, voorzitter van Platform Gehandicapten Apeldoorn deelt haar ervaring en geeft tips voor andere belangenbehartigers.

Hoe reageerde de NS op jullie voorstel?

“De NS reageerde zoals we hadden gehoopt. We hadden de afspraak goed voorbereid. Zo hadden we alvast uitgezocht van wie de grond was en wat een alternatieve locatie zou kunnen zijn. Ook hadden we alvast met personeel van de NS gepraat, die zagen ook dat de huidige parkeerplekken voor veel mensen met een beperking problemen opleveren. Dat maakte ons verhaal sterker. Ook scheelt het dat we goed contact hebben met de NS en gemeente.”

Welke tips heb je voor andere belangenbehartigers?

Zorg dat je gesprekken goed voorbereid

“Je moet het de ander zo makkelijk mogelijk maken. Zoek alvast naar oplossingen, onderzoek de klacht en ga in gesprek. In dit geval zijn we in gesprek gegaan met gebruikers en personeel. Daarnaast hebben we alvast uitgezocht van wie de grond is waar het over gaat.

Als je zelf al een oplossing hebt bedacht hoeft de ander alleen nog maar ‘ja‘ te zeggen. Het is daarbij belangrijk dat je laat zien dat je ook vanuit het belang van de ander kunt denken. De NS heeft na de oplevering van het nieuwe station nog voor 80.000 euro aan aanpassingen moeten uitgeven. Als ze ons eerder hadden betrokken, had dat heel veel geld bespaard. Dat gebruiken we nu als voorbeeld.”

Benader het altijd positief

“Begin het gesprek nooit met opnoemen wat er niet goed is, maar bespreek hoe je het probleem samen kunt oplossen. Ga er vanuit dat de andere partij ook het goede wil.”

Zorg dat je goede contacten hebt

“Onze banden met de gemeente en de NS zijn goed. Als er iets aan de hand is, weten we precies wie we moeten hebben. Doordat we vaker contact hebben, maakt het makkelijker om ze te benaderen. Daarnaast hebben we goed contact met ondernemers. We proberen echt samen op te trekken.

Laat mensen zelf ervaren hoe het is om een beperking te hebben

“Toen het station net nieuw was, hebben we samen met mensen van de NS en de gemeente een rondje gemaakt om ze zelf te laten ervaren hoe dat is. Dat leverde veel eye-openers op, die vervolgens goed zijn opgepakt. Tijdens de Week van de Toegankelijkheid hebben we de gemeenteraad de afgelopen jaren uitgenodigd om in hun eigen kantine met rolstoel of blinddoek te eten. Het blijft veel beter hangen. Ze hebben vaak geen idee hoe het is om een beperking te hebben, op deze manier maken we ze daar bewust van.”

Heb jij ook zo’n goed voorbeeld? Of heb je aanvullingen op de tips van Anneke? Start een gesprek!

Bron: De Stentor

NS zoekt oplossing voor absurd parkeerprobleem bij station Apeldoorn

Deel dit nieuwsbericht via:

Weet je zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Weet je zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?